onsdag 10 oktober 2012

Tutorial på fixade ljus!

Hej på er!
Idag tänkte jag visa hur du själv kan göra fina ljus att ge bort eller att lyxa till det med hemma!
Det kan behövas nu när det är kallt och mörkt ute.....

Det du behöver är:
Tissue paper från Tim Holtz (kommer förhoppningsvis in i butiken snart)
Varmluftspistol
Ljus
Bakplåtspapper
Valfri stämpel (jag valde en med en fjäril på)
Distress stämpeldyna (jag valde black soot)
Stickles (jag valde kristall)
Liquid pearls (jag valde vit)
Valfria dekorationer, t.ex en tag, en knapp, band, spets, charms, blommor eller vad du kan hitta på!


1. Klipp ut en bit tissue paper som täcker hela ljuset.
2. Stämpla på pappret med distressdyna i valfri färg, och låt det torka.


3. Lägg ditt tissue paper på plats runt ljuset. (Som ni ser är mitt lite för stort. Jag har gjorde detta i efterhand för att visa...)
4. Täck hela ljuset med bakplåtspapper (ta en bit som är större än ljuset) och håll tight runt om.
5. Värm runt om hela ljuset med varmluftspistol. Vrid på bakplåtspappret när det behövs och akta så att du inte bränner dig!
När ljuset smälter lite så fastnar pappret. Du får prova dig fram hur mycket värme det behövs för att det ska smälta lagom mycket!


6. Låt ljuset svalna och lägg sedan på ett tunt lager stickles på ditt stämpelmotiv och dutta på små halvpärlor med hjälp av liquid peals.
7. Dekorera som du vill!
Jag passade på att göra flera när jag ändå hade ångan uppe! Några ska jag ha själv och några ska jag ge bort!
Tänk på att inte lämna ljuset utan uppsyn när det brinner och ta av dekorationerna innan de brinner upp.....
Här kommer några av ljusen som jag gjorde:

 



Ett av ljusen kommer snart att dyka upp på Scrapbookeriet om ni vill kika närmare på det!

Hur går det med uppladdningen?????
Jag är superladdad inför lördagens Scrapmara! Jag har skickat in kort på framkallning och funderar på vad jag ska packa med mig. För er som inte vet hur jag ser ut så är jag antagligen den som har mest packning med mig........

Vi ses snart!
Kram Mimi




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar